Monday, December 20, 2010

ျမန္မာ႔သမိုင္းသင္ၾကားေရးႏွင္႔သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေရးဆြဲေရး Ph.Dဘြဲ႔ယူစာတမ္းျပဳစုေနေသာ ရိုဆယ္လီမက္ထရိုေျပာေသာျမန္မာ့သမိုင္းသင္ၾကားေရး


ရဲႏြယ္မိုး။ ။အေမရိကန္ Cornell တကၠသိုလ္တြင္ ျမန္မာ႔သမိုင္း သင္ၾကားေရးႏွင္႔ သင္ရိုး ညႊန္းတမ္း ေရးဆြဲေရးကို အထူးျပဳ ေလ႔လာျပီး၊ Ph.D ဘြဲ႔ယူစာတမ္း ျပဳစုေနေသာ ရိုဆယ္လီ မက္ထရိုႏွင္႔ စကားစျမည္ ေျပာၾကည့္ခဲ႔သည္။
ဆရာမရိုဆယ္လီမွာ ထုိင္းျမန္မာနယ္စပ္ သင္ရိုးညႊန္းတမ္းေကာ္မတီမွ ထုတ္ေ၀ေသာ သမိုင္းသင္ၾကားေရးစာအုပ္ကို ဦးေဆာင္ ျပဳစုခဲ႔သူ ျဖစ္သည္။
ဆရာမ ရိုစ္႔ေရ.. ဘာေၾကာင္႔ ျမန္မာသမိုင္းကို စိတ္၀င္စားျပီး၊ ထိုင္းနယ္စပ္မွာ ျမန္မာသမိုင္း သင္ရိုး ျပင္ဆင္ ေရးဆြဲတဲ႔အထိ ပါ၀င္ေဆာင္ရြက္ေနရတာလဲ။
၁၉၈၈ခုႏွစ္က ေအာ္ရစ္ဂန္ ျပည္နယ္ Portland ျမိဳ႔ Reed ေကာလိပ္မွာ သမိုင္းဘာသာရပ္ အဓိကနဲ႔ ေက်ာင္းတက္ေနစဥ္မွာ အေမရိကေရာက္ ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြ ၈၈ အေရးေတာ္ပံုၾကီး ၁၀ႏွစ္ေျမာက္ ဆႏၵျပၾကတာ၊ လွႈပ္ရွားစည္းရံုး ၾကတာ က်မေတြ႔ရပါတယ္။
အဲဒီေက်ာင္းသားေတြကို က်မ ေမးၾကည့္ေတာ႔ သူတို႔က ျမန္မာျပည္ ဒီမိုကေရစီ လွႈပ္ရွားမွႈ အေၾကာင္း၊ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဴိးစုေတြ အဖိႏွိပ္ခံ ေနရတဲ႔ အေၾကာင္းေတြ က်မကို ရွင္းျပပါ တယ္။
ဒီလိုနဲ႔ စာတမ္း ေခါင္းစဥ္ေတြ ေရြးခ်ယ္ဖို႔ ျဖစ္လာေတာ႔လည္း ျမန္မာျပည္ သမိုင္းကိုပဲ အထူးျပဳ တင္ျပခဲ႔ပါတယ္။ ေနာက္ေတာ႔ ျမန္မာ႔ သမိုင္းစာအုပ္ေတြ ရွာေဖြ ဖတ္လာရင္း ရွမ္းတိုင္္းရင္းသား လွႈပ္ရွာမွႈ သမိုင္းကို က်မ ပိုစိတ္၀င္စား လာခဲ႔ပါတယ္။
ဘာေၾကာင္႔ ရွမ္းေတြကို ပို စိတ္၀င္စား လာရတာလဲ ခင္ဗ်ာ။
သမိုင္းစာအုပ္ေတြမွာ ျဗိတိသွ်ေတြ ေရးတဲ႔ ရွမ္းသမိုင္းက တစ္မ်ဳိး၊ ဗမာေတြ ေရးတဲ႔ ရွမ္းသမိုင္းက တစ္မ်ဳိး၊ ရွမ္းေတြ ကိုယ္႔သမိုင္း ကိုယ္ျပန္ေရးတာက တစ္မ်ဳိး သံုးမ်ဳိး ကြဲေနတာ က်မ သတိထားမိတယ္။ ဒီေတာ႔ က်မ စဥ္းစားတယ္ေလ၊ ငယ္ငယ္ ကထဲက သမိုင္း ဆရာမ လည္းျဖစ္ခ်င္ေနတာ။ ဒီေတာ႔ ျမန္မာ ေက်ာင္းသား ေတြကို သမိုင္း နားလည္ေအာင္ ၀ိုင္း၀န္း ကူညီသင္ၾကားေပးရင္ ေကာင္းမယ္၊ ဘယ္လို နည္းစနစ္နဲ႔ ေက်ာင္းသားေတြ နားလည္ေအာင္ သင္ၾကားေပးမလဲ။ ဒါနဲ႔ သုေတသန လုပ္ဖို႔ ထိုင္းႏိုင္ငံကို က်မ ထြက္လာခဲ႔ ပါတယ္။
ဘယ္ႏွစ္ ကလဲ။ ဘယ္သူေတြနဲ႔ ေတြ႕ျဖစ္ခဲ႔သလဲ။
၂၀၀၁ ခုႏွစ္မွာပါ။ ရွမ္းေခါင္းေဆာင္ တဦး ျဖစ္တဲ႔  စပ္ဆိုင္စပ္ (ေခၚ) ခြန္ၾကာႏု နဲ႔ ခ်င္းမိုင္မွာ ေတြ႔ျဖစ္ပါတယ္။ ခြန္ၾကာႏုက ၂၀၀၇ ႏွစ္မွာ ဆံုးသြားပါျပီ။ သူတို႔က ဗမာေရးတဲ႔ သမိုင္း စာအုပ္ေတြကို မၾကိဳက္ၾကဘူး။ ဘာလို႔ ဗမာေတြ ေရးတဲ႔ သမိုင္းကို မၾကိဳက္တာလဲ ေမးၾကည့္ေတာ႔.. ခြန္ၾကာႏုက ေျပာရင္း စိတ္လွႈပ္ရွားျပီး စိတ္မေကာင္းပံု ေပၚလာပါတယ္။ က်မ ပိုသိခ်င္လာလို႔ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ေမးျဖစ္ ေျပာျဖစ္ပါတယ္။
ခြန္ၾကာႏုက ေျပာတာ တခုက "ဗမာ အစိုးရေတြက သူတို႔ သမိုင္းဟာ ငါတို႔ သမိုင္း လို႔ ေျပာတယ္" (they say their history is our history.)၊ ဒါကို ေျပာရင္း သူစိတ္ခံစားေနပံု ရပါတယ္။ အခ်က္အလက္ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ား ရျပီးေနာက္ က်မ အေမရိကကို ျပန္ပါတယ္။ ရွမ္း သမိုင္း အေၾကာင္း ေရးျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၀၁ မွာပဲ ခ်င္းမိုင္ SYCB တိုင္းရင္းသား ရံုးမွာ ၆လ ၇လ ေလာက္ ေနရင္း၊ တိုင္းရင္းသား လူငယ္ ေပါင္းစံုကို အဂၤလိပ္စာ သင္ေပးပါတယ္။ အဲဒီတုန္းက ေဒါက္တာသိန္းလြင္ ကလည္း NHEC မွာ လုပ္ေနတုန္းဆိုေတာ႔ သူ႔ ရဲ႕ ေက်ာင္းဆရာ၊ဆရာမေတြကို ေပးတဲ႔ ထရိန္နင္တစ္ခုမွာ သမိုင္း ဘာသာရပ္ သင္ၾကားနည္းကို သင္ေပးခဲ႔ပါတယ္။ အဓိကကေတာ႔ သမိုင္း အခ်က္အလက္ေတြကို သင္တာ မဟုတ္ပါဘူး၊ လူမ်ဳိးစု အုပ္စုေတြၾကား တင္းမာေနတဲ႔ ျပႆနာေတြကို ေလ်ာ႔က်ေစဖို႔ ဆရာ၊ဆရာမေတြ သမိုင္း သင္ၾကားႏိုင္တဲ႔ နည္းလမ္းေတြကို ေျပာျပခဲ႔တာပါ။ က်မက သမိုင္းဆရာမဟုတ္ဘူး၊ သင္ၾကားေရးေလ႔လာသူ မဟုတ္လား။
ႏွစ္တိုင္းလည္း အေမရိကကို ျပန္ရတယ္။ ထိုင္းကိုေရာက္ရင္ မာစတာ ဘြဲ႔ အတြက္ သုေတသန လုပ္ေနရေတာ႔    ကရင္နီ KnED တို႔၊ ကခ်င္ အဖြဲ႔ (KIO)၊ ကခ်င္တို႔၊ ရွမ္းနဲ႔ ABSDF တို႔က ပညာေရး ကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ ျမန္မာ တိုင္းရင္းသား အားလံုး အဆင္ေျပေစမယ္႔ သမိုင္းကို ဘယ္လို သင္ေပးရမလဲ၊ ဒီမိုကေရစီရေအာင္ အေထာက္အကူေပးႏိုင္မယ္႔ သမိုင္း သင္ရိုးညႊန္းတမ္း အငယ္ ဘယ္လို ေရးသင္႔လဲဆိုတာ ေမးျဖစ္ ဆြးေႏြး ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ႔လည္း ဘယ္နည္းစနစ္ သံုးရမလဲဆိုတဲ႔အထိ ဆံုးျဖတ္ခ်က္အေျဖ ထြက္မလာေသးပါဘူး။
ဆရာမက လက္ရွိ ထိုင္းျမန္မာ နယ္စပ္က Curriculum Project နဲ႔ ဘယ္လို စလုပ္ျဖစ္တာလဲ။
၂၀၀၃ ခုႏွစ္မွာ Curriculum Project အတြက္ ေက်ာင္းသံုး စာအုပ္ေတြ လိုအပ္လာပါတယ္။ သမုိင္းနဲ႔ ပတ္သက္တဲ႔ စာအုပ္ကို ဘယ္သူမွ မေရးခ်င္ဘူး။ အျငင္းပြားစရာေတြ ျဖစ္တတ္လို႔ပါ။ အမွန္ကေတာ႔ ျမန္မာ တိုင္းရင္းသား ထဲက ေရးရင္ ပိုအဆင္ေျပမယ္။  အေမရိကန္သူ ေရးရင္ ဘက္လိုက္တယ္လို႔ အေျပာခံ ရမွာလည္း ရွိေနတယ္။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သင္ရိုးညႊန္းတမ္း အဖြဲ႔က က်မကို တာ၀န္ေပးတဲ႔ အခါ က်မ အစြမ္းကုန္ ၾကိဳးစားပါတယ္။ အားနည္းခ်က္ေတာ႔ ရွိေနပါလိမ္႔မယ္။ ဒါကို ေနာက္ပိုင္း အထပ္ထပ္ ျပင္ဆင္ၾကမယ္လို႔ ေဆြးေႏြးပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ နယ္စပ္အတြက္ အခုျမင္ရတဲ႔ သင္ရိုးညႊန္းတမ္း စာအုပ္ ထြက္လာပါတယ္။
က်မ Cornell တကၠသိုလ္မွာ ပါရဂူဘြဲ (Ph.D.) ဘြဲ႔ လုပ္မယ္လို႔ ဆံုးျဖတ္ပါတယ္။ ျမန္မာ႔ သမိုင္း သင္ၾကားနည္း ကို ေရးရမွာ။ ေနာက္ ၂၀၀၉ ခုႏွစ္မွာ နယ္စပ္က ဆရာေတြနဲ႔ ေတြ႔ျပီး သမိုင္း သင္ရိုးညႊန္းတမ္း ထပ္ျပဳျပင္ ျဖည့္စြက္ဖို႔ ေဆြးေႏြးခဲ႔ပါတယ္။ အရင္ စာအုပ္မွာ အားနည္းခ်က္ေတြ ရွိေနမယ္၊ ဘယ္လို ေကာင္းေအာင္ လုပ္ၾကမလဲေပါ႔ေနာ္။
ဒါဆို အခု ဆရာမတို႔ ေရးဆြဲမယ္႔ သမိုင္းသင္ရိုးညႊန္းတမ္း အသစ္ဟာ ဘယ္လို အခ်က္အလက္ေတြေပၚ အေျခခံ ရွာေဖြျပီး လုပ္တာလဲ။
က်မတို႔ လုပ္တာက Primary Sources ေတြ အေပၚ အေျခခံ ေရးဆြဲဖို႔ပါ။ ဥပမာ ပင္လံုစာခ်ဴပ္ ဆိုပါေတာ႔၊ Migrant Curriculum Team က ဆရာ ဆရာမေတြနဲ႔ အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲ လုပ္ျပီး ေခါင္းပူတဲ႔အထိ အေျဖရေအာင္ အားထုတ္ၾကတာ။ Primary Sources ေတြဆိုတာ အေျခခံ လံုး၀က်တဲ႔ အစစ္အမွန္ အေထာက္အထား ေတြကို ေျပာတာ၊ Secondary Sources ေတြဆိုတာက ေနာက္ပိုင္း သမိုင္း ပညာရွင္ေပါင္းစံု ျပန္ေရးၾက ေျပာၾကတာေတြ။ က်မတို႔က မူရင္း Primary Sources ေတြကို အဓိကထား စဥ္းစား အေျဖရွာ ၾကည့္ဖို႔ပဲ။ ဒါမွ အျငင္းပြားမွႈ ေတြကို ပိုေျဖရွင္း ေပးႏိုင္မယ္။ ႏို႔မို႔ဆိုရင္ ဗမာပညာရွင္ေရးတာ ကရင္လက္မခံ၊ ကရင္ပညာရွင္ေရးတာ ဗမာမယံုတာမ်ဳိးေတြ ျဖစ္ေနတယ္။
ျပသႆနာကေတာ႔ အမ်ားၾကီး ရွိပါတယ္။ ။ ၂၀၀၉ ေအာက္တိုဘာ မွာ သင္ရိုးညြန္းတမ္း ေခါင္းစဥ္ အသစ္အတြက္ ေခါင္းစဥ္ခ်ဖို႔ ေဆြးေႏြးတာကို ႏွစ္နာရီ ေက်ာ္ၾကာတယ္။ ေခါင္းစဥ္မွာတင္ ဦးေဆာင္ေဆြးေႏြးသူေတြအၾကား ျပႆနာ ရွိေနေတာ႔ ဆက္ေရးလို႔ မရၾကေတာ႔ဘူး။ ဒါ ေခါင္းစဥ္ပဲ ရွိေသးတယ္။ အထဲက အေၾကာင္းအရာေတြ မေရာက္ေသးဘူး။
သမိုင္းအေထာက္အထားေတြ အရဆိုရင္ ကရင္၊ ရွမ္း၊ မြန္၊ ရခို္င္ တိုင္းရင္းသား အုပ္စုေတြက ပင္လံုစာခ်ဴပ္ကို လက္မခံဘူး။ ပင္လံုစာခ်ဴပ္မွာ လက္မွတ္ေရးထိုးတာ သူတို႔ မပါဘူးလို႔ ေျပာတာေတြလည္း ရွိတယ္။ ပင္လံု စာခ်ဴပ္ ကတိအတိုင္း အျပည့္အ၀ အေကာင္အထည္ မေဖာ္ႏိုင္တာကို သူတို႔ ခံစားေနရတာလည္း ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္မယ္။ ဒါေမမဲ႔ ျပႆနာက လူအမ်ားစုက ပင္လံုစာခ်ဳပ္မူရင္းကို သူတို႔ ဖတ္ခြင္႔ မရၾကဘူး ျဖစ္ေနတယ္။ ဗမာ စာအုပ္ေတြမွာ ေရးထားေတြ ကလည္း သိပ္ မမွန္ဘူး ျဖစ္ေနျပန္တယ္။ စာခ်ဴပ္ကို ဖတ္ခြင္႔ မရၾကတာ။ မျမင္ဘူး မဖတ္ဘူးၾကဘဲ ျငင္းေနၾကရတာ။
တကယ္က ဗိုလ္ခ်ဴပ္ ေအာင္ဆန္း မိန္႔ခြန္းတို႔၊ British telegram တို႔လို႔ အေထာက္အထားေတြ သံုးၾကရင္ သိပ္အျငင္းပြား ၾကမွာ မဟုတ္ဘူး။ ဗိုလ္ခ်ဴပ္ ေအာင္ဆန္းနဲ႔ သေဘာတူတာ ရွိမယ္၊ အျမင္ မတူ ႏိုင္တာလည္း ရွိႏိုင္တယ္။ သို႔ေပမဲ႔ မွန္ကန္တဲ႔ မူရင္း စာရြက္စာတမ္း အေထာက္အထားေတြက ေလ႔လာရင္ ပိုတန္ဖိုးရွိမယ္။ အျငင္းပြားမွႈေတြကို ေလွ်ာ႔ခ် ပစ္ႏိုင္မယ္။ စစ္မွတ္တဲ႔ အေထာက္အထားေတြကို အားလံုး ဖတ္ခြင္႔ရၾကမယ္ဆိုရင္ ေဆြးေႏြး အေျဖရွာႏိုင္ဖို႔ ရွင္းလင္းတဲ႔ လမ္းစရၾကမွာပဲ။ တဆင္႔ခံစာအုပ္ေတြ ေရးသားခ်က္ေတြကဆိုရင္ ျပႆနာက ေျဖရွင္းလို႔ ျပီးမွာ မဟုတ္ေတာ႔ဘူး။
အခု သမိုင္းသင္ရိုးညႊန္းတမ္း အသစ္အတြက္ အလုပ္ရံုေဆြးေႏြးပြဲ လုပ္ခဲ႔ပံုေလး ေျပာျပပါလား။
ေနာက္ ေစာဘဦးၾကီး ေရးထားတာနဲ႔ ဗိုလ္ခ်ဴပ္ ေအာင္ဆန္း ေရးထားတာေတြ ေလ႔လာရင္ သေဘာထား ကြဲလြဲမွႈေတြ ရွိတယ္။ သမိုင္း အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲ လုပ္ၾကတဲ႔အခါ ေအာင္ဆန္းေရးတာ ဖတ္မယ္၊ ေစာဘဦးၾကီးေရးတာ ဖတ္မယ္၊ ျဗိတိသွ်တို႔ ေရးတာေတြ ဖတ္မယ္။ အဲဒီ႔ အခ်ိန္က သူတို႔ အားလံုး စဥ္းစားခ်က္ေတြ ဖတ္ၾကည့္ၾကမယ္။
အဲဒီ႔ အခ်ိန္ ဖဆပလ ရည္ရြယ္ခ်က္က ျမန္မာႏိုင္ငံကို လံုး၀လြတ္လပ္ေရး ရယူျပီး ကိုယ္႔ဖာသာ ျပင္ဆင္အုပ္ခ်ဴပ္ဖို႔ ဆံုးျဖတ္ျပီးျပီ။ ျပည္နယ္ ျပည္မ အကုန္လံုး လြတ္လပ္ေရး ရယူျပီးမွ ျပည္နယ္ေတြ ခြဲေပးမယ္။ KCO နဲ႔ ေစာဘဦးၾကီးတို႔က ဓနသဟာရ (Common Wealth) ေအာက္မွာပဲ လြတ္လပ္တဲ႔ ကရင္ျပည္နယ္ကို ထားခ်င္တယ္။
ဒါေပမဲ႔လည္း ျဗိတိသွ်ေတြက စစ္ၾကီးအျပီးမွာ လန္ဒန္ ပ်က္ဆီး က်န္ခဲ႔တယ္။ သူ႔တို႔ဟာ သူတို႔ေတာင္ မနည္း ျပန္ထူေထာင္ ေနရေတာ႔၊ ကရင္လူမ်ဴိးေတြကို ဂရုမစိုက္ ႏိုင္အားဘဲ ေက်ာခိုင္း ထားသလို ျဖစ္သြားခဲ႔တယ္။ ဒါေတြနဲ႔ ပတ္သက္ျပီး အလုပ္ရံုေဆြးေႏြးပြဲေတြလုပ္ေတာ႔ ဆရာ၊ ဆရာမ ေတြဆီက ထင္ျမင္ခ်က္ အမ်ဴိးမ်ဴိးေတြ ထြက္လာတယ္။ ၁၉၄၇ မွာ ေအာင္ဆန္း ဘာေျပာခဲ႔သလဲ၊ ေစာဘဦးၾကီး ဘာေျပာမလဲ။ အလုပ္ရံုေဆြးေႏြးပြဲမွာ ပါ၀င္တဲ႔ ဆရာ ဆရာမေတြ စိတ္၀င္စားလာၾက အားတက္သေရာ ေဆြးေႏြးလာၾကပါတယ္။
ျပီးခဲ႔တဲ႔ ရွစ္ႏွစ္အတြင္း က်မ သမိုင္းကို ေလ႔လာဖို႔နဲ႔ ထိုင္းျမန္မာ နယ္စပ္ ေက်ာင္းေတြအတြက္ သင္ရိုး ညြန္းတမ္း ေရးဆြဲဖို႔ လုပ္ေနတဲ႔အခါ ေျပာၾက သတိေပးၾကတာ ရွိတယ္။ ျမန္မာႏို္င္ငံ သမိုင္းကို ေလ႔လာရင္ အျငင္းပြား စရာေတြ ရွိလာမယ္၊ အခက္အခဲေတြ ရွိႏိုင္မယ္ လို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ ျမန္မာ႔သမိုင္းကို ေဆြးေႏြးရင္ ဒုတ္ထမ္းဓါးထမ္းနဲ႔ ေဆြးေႏြးမွလို႔ သူတို႔ ေျပာၾကတယ္။
ဒါေပမဲ႔ က်မတို႔က ခုနေျပာတဲ႔ အေျခခံ က်တဲ႔ Primary Sources ေတြသံုးျပီး ေဆြးေႏြး ေျဖရွင္းၾကရင္ မွန္ကန္တဲ႔ လမ္းကို ေရာက္လာႏိုင္တယ္။ မတူကြဲျပားတဲ႔ အျမင္ေတြၾကား ရင္ၾကားေစ႔ေရးေတြ ျဖစ္လာႏိုင္မယ္။ ေနာက္ ဒီ စစ္မွန္တဲ႔ အေထာက္ အထား ရင္းျမစ္ေတြေပၚက ေျပာဆိုေဆြးေႏြးၾကျခင္းဟာ အားလံုးအတြက္ လံုျခံဳစိတ္ခ်မွႈ (safe space) ရလာတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။ အမုန္းေတြ ေလ်ာ႔လာတယ္။
သင္တန္းေတြ အလုပ္ရံု ေဆြးေႏြးပြဲေတြ ျပီးတဲ႔အခါတိုင္း က်မ စစ္တမ္းေတြ လုပ္ၾကည့္တယ္။ လူမ်ဴိးအသီးသီးက ကိုယ္႔ဖာသာ သမိုင္းကို ကိုယ္စီ ေရးေနၾကတာထက္၊ အားလံုးပူးေပါင္း ေဆြးေႏြးမွႈကို သေဘာတူ မတူ၊ ထင္ျမင္ခ်က္ အမ်ဴိးမ်ဴိး ေတာင္းၾကည့္ရမယ္။ ဒီ စနစ္သံုးရင္ တိုင္းရင္းသား အားလံုးၾကားမွာ ရွိေနတဲ႔ ျပႆနာေတြ ေလ်ာ႔က်ႏိုင္မယ္၊ မွန္ကန္တဲ႔ လမ္းေၾကာင္းေပၚလည္း ေရာက္မယ္လို႔ ဆရာဆရာမေတြ ေျပာၾကတာ ၀မ္းသာစရာ ေတြ႔ရပါတယ္။
ဆရာမရဲ႕ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေပၚ အနာဂတ္ အျမင္ေလး လုပ္ပါဦး။
ဆရာ ဗန္းေမာ္ တင္ေအာင္ရဲ႕ “လူတစ္ေယာက္ရဲ႕ တန္ဖိုးဟာ သူျဖတ္သန္းေနတဲ႔ ေခတ္ၾကီးက သူ႔ပုခုန္းေပၚ တင္ေပးလိုက္တဲ႔ သမိုင္းတာ၀န္ကို သူဘယ္ေလာက္ ေက်ပြန္ေအာင္ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္သလဲ” ဆိုတဲ႔ အျမင္ကို က်မ အလြန္ ၾကိဳက္တယ္။
ဒီေတာ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ပထမဆံုး လက္ရွိ ျဖတ္သန္းေနရတဲ႔ ေခတ္တာ၀န္က ဘာလဲ။ က်မ အျမင္ကေတာ႔ တိုင္းရင္းသား လူမ်ဴိး အသီးသီးၾကားမွာ သမိုင္း ဆူးေတြ ရွိေနတယ္။ ဥပမာ လက္ခုပ္ထဲမွာ ဆူးေတြ ဆူး၀င္ေနရင္ အျမန္ဆံုး ႏွႈတ္ပစ္ရမွာပဲ မဟုတ္လား။ ဆူးေတြကို ႏွႈတ္ပစ္ဖို႔အတြက္ မေၾကာက္ဖို႔ လိုပါတယ္။ သမိုင္း မေက်လည္မွႈေတြကို ေဆြးေႏြးဖို႔ မေၾကာက္ဖို႔ လိုပါမယ္။ သမိုင္းကို အေၾကအလည္ မေဆြးေႏြးဘဲနဲ႔ အမ်ဴိးသား ျပန္လည္သင္႔ျမတ္ေရးရဖို႔ ဆိုတာ ခက္ပါလိမ္႔မယ္။ လူမ်ဴိး တမ်ဴိးနဲ႔ တမ်ဴိး နားလည္မွႈရေအာင္ ေဆြးေႏြးမွႈ မရွိဘဲ၊ တဦး သမိုင္း တဦး နားမလည္ဘဲ သင္႔ျမတ္ဖို႔ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံ တည္ေဆာက္ဖို႔ဆိုတာ ခက္ပါလိမ္႔မယ္။
ျပႆနာက ကရင္ခ်ည္း ခံစားေနရတာမဟုတ္၊ မြန္နဲ႔ ရွမ္းတို႔ခ်ည္း ဒုကၡ ခံစား ေနၾကရတာ မဟုတ္။ တမ်ဳိးသားလံုး ခံစားေနရတာပါ။ လူမ်ဴိး တမ်ဴိးခ်င္းရဲ႕ ဒုကၡေတြ အခက္အခဲေတြကို မွ်ေ၀ခံစားရင္း တစ္ဦးအျမင္ တစ္ဦး ေလးစား လာမယ္။ အားလံုး ဆံုမွတ္ တစ္ခုမွာ သေဘာတူညီမွႈ ရလာၾကမယ္လို႔ က်မ ေမွ်ာ္လင္႔ပါတယ္။
တိုင္းရင္းသား လူမ်ဴိးတိုင္းမွာ မတူကြဲျပားမွႈေတြကေတာ႔ ရွိေနမွာပါ။ အဲဒါကိုက တန္ဖိုးပဲဆိုတာ နားလည္ေပးရမယ္။ အခ်ဴပ္ ေျပာရရင္ေတာ႔ တစ္ဦးအျမင္အေပၚ တစ္ဦး ပြင္႔ပြင္႔လင္းလင္း ေဆြးေႏြးမွႈ၊ နားလည္ေပးမွႈေတြနဲ႔ပဲ အမ်ဴိးသား ရင္ၾကားေစ႔ေရး၊ ႏိုင္ငံသစ္ ထူေထာင္ေရး လုပ္ၾကရမွာ မဟုတ္လားရွင္။
ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ရွင္။
ေမကၡပညာေရးမဂၢဇင္းမွေဖၚျပပါသည္။

No comments:

Post a Comment

လြတ္လပ္စြာ ေ၀ဖန္ေရးသားခြင့္ရွိပါသည္။ အမ်ားသူငါဖတ္ရန္မသင့္ေသာ ရုိင္းျပေသာစကားလံုးမ်ား သံုးစြဲပါက ဖ်က္ျခင္းခံရပါမည္။
ေ၀ဖန္ေရးနွင့္ အၾကံေပးျခင္းမ်ားကို လိႈက္လွဲစြာၾကိဳဆိုရလ်က္။
ေလးစားစြာျဖင့္
ေအးနႏၵာေအာင္

ကမာၻအႏွံ႕ကသတင္းေတြ....